Současnost

Virtuální realita:
Galaxie imaginace

Po roce pauzy se na Filmovku vrací populární program virtuální reality. Člověk by s nadsázkou řekl, že po více než roce lockdownu a připoutání se k vnějšímu světu výhradě přes virtuální kanály, bude další ponor do digitálních světů úmornou představou. Nicméně VR program se vydává svěží cestou, která je od každodenních online callů na světelné míle vzdálená. Letošní výběr zavede návštěvníky do vesmírných dálav – realistických i zcela surreálných. V galaxii imaginace se otevřou světy kosmických tajemných hub, které zachraňují planetu, výtvarně jímavé a dadaisticky hravé výlety na Měsíc nebo se ve VR vrátíme zpět ke Kubrickově Vesmírné odysee.

Sekci přibližujeme také rozhovorem s dramaturgem Ondřejem Moravcem.

Po roční pauze se na Letní filmovou školu vrací populární program virtuální reality. Člověk by s nadsázkou řekl, že po více než ročním lockdownu a připoutání se k vnějšímu světu výhradně přes virtuální kanály bude další ponor do digitálních světů úmornou představou. Nicméně VR program se vydává svěží cestou, která je od každodenních online callů na světelné míle vzdálená.

Koncept sekce letos poprvé vychází z užšího tematického vymezení. Zatímco v minulých ročnících představovala výběr toho nejzajímavějšího z aktuální VR tvorby, letos cílí na rostoucí virtuální fenomén. Vesmír. Ať už ten reálný, nebo surreálný. Stejně jako při boomu 3D filmů na plátnech kin se vesmír stal jedním z hlavních inspiračních zdrojů tvůrců. Jedním z prvních 3D snímků z dílny IMAX byl dobrodružný dokument Mise na Měsíc 3D (Magnificent Desolation: Walking on the Moon 3D, 2005), který stál tehdy filmaře 3 miliony dolarů a vydělal jim více než 13krát tolik – tedy skoro 40 milionů dolarů.

Vesmír jako téma pak začal lákat i další světové tvůrce a jeho spojení s populárním médiem virtuální reality bylo nasnadě. Darren Aronofsky se jakožto producent pustil do imerzivní dokumentární trilogie Spheres (Sféry, 2018, rež. Eliza McNittová), jež přibližovala vznik černých děr, „božský“ hlas propůjčila filmu Patti Smithová. Projekt reprezentovaný velkými jmény byl koupen společností CityLights za sumu, která poprvé v historii VR byznysu šla do řádu milionů dolarů.

Vesmírné a sci-fi náměty začaly být jedny z nejfrekventovanějších na trhu. Cíl byl jasný – zaměřit se na hráčskou komunitu, pro niž jsou science fiction herní i filmové scénáře jedny z nejatraktivnějších. Jednou ze strategií tvůrců bylo rozvinout VR adaptace populárních filmů a seriálů – úspěch zaznamenal zejména projekt Pán času VR (2019), cílící na hráče přes všechny tři majoritní platformy – Steam, Oculus i Playstation, díky čemuž se stal jednou z nejhranějších únikových her ve virtuální realitě.

Zatímco Pán času se stal mainstreamovou herní záležitostí, někteří další tvůrci zvolili jemnější napojení na ikonické filmové velikány – francouzský audiovizuální umělec François Vautier se rozhodl vytvořit vlastní vizi Kubrickovy Vesmírné odysey (Vesmírná odysea 1.4.9., 2020), kterou pojal jako čistě nenarativní audiovizuální delikatesu a poctu pro fajnšmekry.

Dalším oblíbeným vesmírným motivem se stal odkaz do historie. Někteří filmaři se zaměřují na slavné události a přibližují je novým pohledem a různě je transformují. Například snímek První krok ze Země na Měsíc (2020) rekonstruuje slavnou cestu Apolla 11 na Měsíc. Projekt Velkolepá kachna o přistání na Měsíci (2020) se zase s nadsázkou zamýšlí nad tím, jak by se dala zinscenovat cesta na Měsíc v dnešní době. Oba projekty ale bohužel nedoletěly ve světě VR moc daleko – zarazila je covidová pandemie, která znemožnila jejich prezentaci na filmových festivalech.

Vesmírné motivy se ale v subtilnější podobě odrážejí i v dílech dalších autorů. Ti se jejich pomocí snaží nahlédnout různé fenomény spojené s kosmem, někteří si berou vesmír pouze jako jeden z elementů pro své vyprávění. Hrají si s gravitací (Gravitace VR, 2020), s metaforickým motivem osidlování nové planety (Agence, 2020) nebo vytvářejí abstraktní kinetické kosmické obrazy (Nový kód entropie, 2020). Zkrátka hvězdných mlhovin ve virtuálních světech je mnoho a stačí si jen nandat (astronautickou) VR helmu a vydat se objevovat nekonečné galaxie imaginace.

 

Ondřej Moravec