Fanoušci stojící na štaflích, vylidněný Karlův most, Donald Trump a Andrej Babiš v Oválné pracovně nebo třeba nahý raut. Nejen to jsou fotky, které vzešly z fotoaparátu oceňovaného českého fotožurnalisty ČTK Romana Vondrouše. Úspěšný fotograf a držitel ocenění World Press Photo (2013) představil svou práci v úterý odpoledne ve stanu Respektu na besedě s názvem Lekce fotografie podle Romana Vondrouše.
„Fotograf skládá dějiny. Jsou to dějiny doby, a ty je potřeba zaznamenávat. Měli bychom tento smysl a funkci fotografie pro budoucí generace zachovávat,“ říká Vondrouš, který během koronavirové pandemie zaznamenával utlumený život v pražských ulicích. Soubor pojmenoval Fragmenty metropole 2020 v období pandemie, a navázal tak na svůj cyklus Fragmenty metropole. Fotografie rezignovaného muže v dezinfekčním boxu, která ukazuje koronavirovou tematiku v úplně jiném světle, byla v soutěži Czech Press Photo zvolena fotografií roku.
Výběr z fotografií zachycujících nejen osamělost a bezradnost Pražanů uvězněných v rouškách je možné si prohlédnout v Klubu kultury. Další příležitostí, kde se s prací Romana Vondrouše seznámit, je venkovní výstava Olympijské okamžiky, na které lze najít právě i jeho fotky.
S focením olympiády má Vondrouš zkušenosti z Pekingu (2008), Vancouveru (2010) a ze Soči (2014), ale hlavní oblastí jeho zájmu zůstává především fotografování dostihových závodů. Fotky ze závodišť, které dělá už přes dvacet let, mu přinesly mnoho ocenění, ale i nešťastnou zkušenost v podobě kontroverze, která nastala po publikování snímku zachycující pád koně. Pardubické závodiště mu poté odmítlo udělit akreditaci, ale nakonec své rozhodnutí po vlně nesouhlasných hlasů změnilo.
Vondrouš, který při focení rád pracuje s výraznými barvami, se ale při práci pohybuje i na mnohem nezvyklejších místech. Podařilo se mu například nafotit jinak velmi anonymizované prostředí veřejných domů a sérii snímků pořídil i na erotických plesech. „Pro mě je to dokument doby, který je teď a nemusí za pár let existovat,“ vysvětluje Vondrouš.
Fotograf, který se snažil pražské demonstrace nebo třeba zkázu po tornádu na Moravě zachycovat ze zcela nového úhlu pohledu, se na místa focení opakovaně vrací. „Cílem je především to, že si místo osaháte a už víte, co čekat. Vzniká tam mnoho nových situací a když ty situace zaznamenáváte, tak skládáte skládanku,“ říká Vondrouš. „Aby byly fotky zajímavé, musíte místo navnímat. Žádná nahodilost není výhra.“
Text: Kateřina Ježková, ČTK
Foto: Marek Malůšek