Skip to main content

„Vymysleli jsme vlastně úplně jednoduchou a absurdní situaci, se kterou jsme si potom začali hrát,“ uvedl režisér Olmo Omezu na premiéře svého krátkého snímku Poslední den patriarchátu, která se uskutečnila v úterý na LFŠ. Celý film se točí okolo otázky, zda má hlavní postava v podání Elišky Křenkové ukázat prsa umírajícímu dědečkovi jejího přítele, a splnit tak jeho poslední přání.

Na otázku, zda patriarchát opravdu zemřel, odpověděl producent snímku, Jiří Konečný, že ani sami tvůrci tuto otázku nemají vyřešenou. „Ale myslím si, že ideově je svět správný,“ dodal.

Český film měl nejprve premiéru v Americe. V Česku měli diváci šestnácti minutový snímek možnost zhlédnout v úterý na Letní filmové škole v Uherském Hradišti. Film se natáčel v budově České Televize. „Ty prostory se nám prostě líbily mnohem víc než prostory kterékoli nemocnice,“ vysvětlil režisér.

Nevšední události či skoro až sociálnímu dramatu se věnoval i snímek Chyby, který za „Patriarchátem“ na úterní dvojprojekci následoval. Film od režiséra Jana Prušinovského vypráví o síle předsudků a o tom, jak lehce nás mohou chyby z minulosti dohnat. „Ten film rozhodně nemá být návod, nemá ukazovat, co je dobře a co špatně. Je to prostě příběh dvou zamilovaných lidí,“ uvedl na debatě po filmu herec Jan Jankovský, který si zahrál hlavní roli Tomáše.

Prušinovský na debatě řekl, že Chyby původně měly být televizním filmem. „Jenomže se mi to začalo líbit tolik, že jsem scénář začal předělávat na film celovečerní. Trvalo to čtyři roky,“ uvedl. Snímek dotací sedm milionů korun podpořila Rada Státního fondu kinematografie.

Do filmu se také snažil obsadit ne až tak známé tváře.

Oba herci hlavních rolí, jak Jan Jankovský, tak i Pavla Gajdošíková jsou hlavně herci divadelními. Gajdošíkovou si Prušinovský dokonce vyhlédl přímo na divadelním představení.  „Já rovnou při psaní scénáře věděl, že do hlavní role chci Honzu a potom jsem už jen hledal, kdo se k němu nejvíc hodí,“ dodal režisér.

Zápletka Chyb se týká předsudků spojených s pornografickým průmyslem. Podle režiséra Jana Prušinovského není film čistě o pornu, ale o tom, co se stane, když se z této branže někdo rozhodne vystoupit. Psaní scénáře předcházela také velká rešerše. „Můj spolužák ze základní školy shodou okolností porno točí. A on mě propojil s holkami, který porno točit přestaly,“ dodal režisér.

text: Alena Harciníková, ČTK

foto: Magdaléna Šmídová, ČTK